Om lön som incitament för prestation och motivation.
Arbetstillfredsställelse och missnöje över jobbet kommer från två olika håll.
Lady Gaga. Känd, snygg - och lyckligast av alla? |
Medan bristande anställningstrygghet, otillräcklig lön, och bristande förmåner – är de vanligaste anledningarna till att man vantrivs.
Låt oss se om det stämmer för din del; senaste gången du upplevde arbetsglädje, berodde det på nya arbetsuppgifter eller positiv feedback från chef eller
kollegor?
Eller har du (föga troligt) gått upp en
tidig morgon och känt dig grymt taggad inför arbetsdagen, med tanke på din goda anställningstrygghet?
Den förra kategorin kallas motivatorer, och är sådant som
faktiskt gör att medarbetare trivs, utvecklas, och har det bra på sina jobb.
Den senare kategorin kallas hygienfaktorer, sådant som skall
vara ”good enough” för att medarbetare inte skall vantrivas (om du är som jag och de flesta andra så har du förmodligen nån gång
varit missnöjd över att du har för låg lön).
Missnöje beror alltså på nåt annat än arbetstillfredsställelse. Och den part i en avtalsförhandling som tror att lönen är
avgörande för trivsel och arbetsprestation misstar sig å det grövsta (om en skälig
lägstanivå redan existerar).
Om lönen är ett skadestånd
så borde ju rimligen den orsakade skadan vara större för arbetstagaren, ju mer ersättning man får.
Frederick Herzberg beskrev principen om motivatorer och hygienfaktorer redan på sextiotalet i sin legendariska
artikel i Harvard Business Review (direktlänk till hela artikeln finns här,
ladda ner och njut av en klassiker!). http://www.faciliti
Herzberg. Vågade helt enkelt ingen säga emot honom? |
f.eu/user_files/file/herzburg_article.pdf
Färskare forskning visar att en
tjugoprocentig sänkning av lönen leder till en avsevärd prestationssänkning,
medan en tjugoprocentig ökning av lönen inte ger signifikanta resultat i form av ökad prestation. Helt i linje med ovanstående
alltså.
Slutsats?
Vill du ha nöjda och högpresterande medarbetare skall dom givetvis ha rimlig lön – men du kommer aldrig att kunna köpa deras arbetsglädje med pengar.
Vill du ha nöjda och högpresterande medarbetare skall dom givetvis ha rimlig lön – men du kommer aldrig att kunna köpa deras arbetsglädje med pengar.
För att utveckla den behöver du istället behärska delegering, feedback,
och konsten att etablera positiva relationer med dina medarbetare.
Men vet du vad det bästa är? Bra ledarskap kan du utveckla
för bråkdelen av kostnaden för en ordinär bankchefsbonus.
Och du kan ha kul på jobbet under tiden!
Och du kan ha kul på jobbet under tiden!
Hela Hertzbergs lista. Vad är viktigt för dig? |
Länkar till artiklar som behandlar sambandet (?) mellan lön, prestation, och motivation:
http://www.dn.se/ekonomi/restaurangbransch-vill-ge-lagre-lon
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lonen-inte-avgorande-nar-soldaterna-slutar_7584396.svd
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/lonen-inte-avgorande-nar-soldaterna-slutar_7584396.svd
Bra bloggpost! Vill du få ytterligare bränsle till din brasa så kan du läsa två korta rapporter som jag och två av mina kollegor på fackförbundet Unionen har skrivit i ämnet rörlig ersättning till VD:
SvaraRadera- http://www.slideshare.net/Unionen/rapport-vdbonus-brister-och-oklara-grunder
- http://www.slideshare.net/Unionen/bonus-ett-bra-stt-att-styra-motivera-och-rekrytera-vd
Mvh,
Jon Tillegård, utredare Unionen
Hej Jon, och tack för att du tog dig tid att läsa! Skall gärna titta på era rapporter, bonusfrågan är ju ett intressant ämne i sig med förutsättningar som skiljer sig från 'vanlig' lön.
SvaraRaderaDet vore spännande att samla både arbetsgivare och arbetstagarorgamisationer för seminarier kring incitament och motivation - det finns ju faktiskt mycket spännande forskning på området, som alla tjänar på att använda sig av.. Slå en signal om du är i Malmö så bjuder jag på en kopp!