torsdag 15 december 2011

God arbejdslyst?

 Om att ha fokus på potential eller problem.

Under tre år jobbade jag i Köpenhamn som organisationskonsult. Där stötte jag på många saker som jag inte stött på i Sverige innan.

Exempelvis är det bara där jag blivit önskad "God arbejdslyst".

Alltså god arbetslust. Det är alltså ett beteende som tydligt uppmuntras i Danmark - fast jag undrar hur mina svenska kollegor skulle reagera om jag började önska dom "god arbetslust" som avslutning i mina mail.

Dom hade nog inte trott att jag var riktigt klok, tyvärr.

Faktum är att danska arbetsmiljörådet under flera år drev sajten http://www.godarbejdslyst.dk/ med fokus på arbetsmiljöfrågor. Om du tittar efter kan du notera att fokus ligger på produktivitet och trivsel på jobbet snarare än att leta fel och ringa in brister.

Av erfarenhet vet vi att positiva mål och mätningar ger mycket bättre resultat än negativa - exempelvis mår folk bättre när man frågar hur friska dom är, än om man frågar hur sjuka dom är. Om man får frågan "hur sjuk är du" verkar det nämligen som att man gärna känner efter lite extra, om man verkligen inte har ont någonstans.

Det verkar vare sig roligt eller effektivt. Kanske är det dags att låta sig inspireras av våra strävsamma vänner i väster?

God arbetslust allihop!

2 kommentarer:

  1. God arbetslust och bra skrivet!

    Mvh Toni

    SvaraRadera
  2. Förekommer på fler håll i världen, t ex i Italien ("buon lavoro")...Sverige är bara ett märkligt undantag...

    SvaraRadera

Fyra fakta om den svåra konsten att leda som man lär

"Och det hände vid den tiden att från statsminister Löfven utgick ett påbud att hela Sverige skulle följa FoHMs riktlinjer.   Detta var...