torsdag 1 december 2011

Nyhetens behag - att förmedla strategisk inriktning som nytillträdd VD (Samt lite rock n'roll)

Eller sanningshalten i talesättet "Nya kvastar sopa bäst"

En studie visar att marknadens mottagande av ett strategiskt offentliggörande förstärks positivt om det framförs av en nytillträdd chef. Läs mer här (direktlänk från Oxford University Centre for Corporate Reputation, minsann).

Detta gäller dock i allra störst omfattning om offentliggörandet är av positiv karaktär - dåliga nyheter mottas lika illa oavsett om dom framförs av en ny eller väletablad chef.

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Jo, att man skall ta till vara den första tiden som verksamhetsföreträdare, och fokusera på att lyfta fram positiva aspekter av den egna verksamheten.

Har du något mindre upplyftande att förtälja om din strategi eller din tillväxt så kan lika gärna nån trotjänare få framföra budskapet.

Studien är gjord på företag på New York Stock Exchange, men principen låter väldigt bekant; som känt består även den amerikanska marknaden av en massa alldeles vanliga människor.

I svensk politik har den hetat allt från Westerberg-effekt till Juholt-effekt, även om Juholts kurs har dalat på sistone.

Frågan är om du har råd att bortse ifrån denna kunskap nästa gång du byter jobb?

Bonuslänk: The Who framför "Won't get fooled again" där Roger Daltrey sjunger "Meet the new boss, same as the old boss". Kanske världens bästa rocklåt för en organisationskonsult?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fyra fakta om den svåra konsten att leda som man lär

"Och det hände vid den tiden att från statsminister Löfven utgick ett påbud att hela Sverige skulle följa FoHMs riktlinjer.   Detta var...