tisdag 17 januari 2012

I krig och arbete: Den viktigaste egenskapen för att bygga hållbar prestation

Många människor undrar vad hemligheten till att lyckas på jobbet är. Och det finns många recept för framgång; det går till och med att gå kurser i hur du presenterar dig för en potentiell arbetsgivare så att du framstår som maximalt intressant.

Men att pynta utanpåverket när det i själva verket är insidan som räknas brukar inte hålla i längden. Känslomässig stabilitet brukar vara den absolut starkaste prediktorn för god prestation, oavsett om det gäller ledarskap, serviceyrken, specialistfunktioner, eller administration.

Eller krig. Decennier av forskning och erfarenhet pekar entydigt på detta (och för en gångs skull stämmer teori och praktik faktiskt överens). Redan under femtiotalet gjorde US Armed Forces en mastodontstudie för att kartlägga vilka personlighetsegenskaper som förknippas med att klara strid på ett bra sätt; det så kallade Potential Fighter-projektet.

Om man lyfter perspektivet från individ- till gruppnivå så får vi ytterligare input. Framgångsrika ledare förmår hantera oro i den egna gruppen på ett konstruktivt sätt, och hjälper medarbetare omsätta frustration till produktivitet.

Att kunna söka upp sin chef med ett frustrerande ärende i åtanke, och få den hjälp man behöver med att reda ut, prioritera, och planera, är en förmån för de medarbetare som får vara med om det.

Även på organisationsnivå går stabilitetstemat igen. Framgångsrika organisationer agerar inte på tillfällig oro, och medarbetarna i dem styrs inte av rädsla för att göra fel.

Frågor kring oro och känslomässig instabilitet ställs förstås på sin spets i kritiska lägen. Och ett mer kritiskt läge än krig är svårt att föreställa sig.

Jämför de två propagandaplanscherna från världskrigen med varandra, och förundras över skillnaderna i det känslomässiga tilltalet.

Det är, kort sagt, en jäkla skillnad på hur man hanterar oro, mobiliserar moral, och bygger lojalitet i olika organisationer. Och i de flesta fall är den strategiska användningen av känsloladdad kommunikation direkt relaterad till ledarens personlighet och organisationens kultur.

I just de här fallen kan vi verkligen vara mycket glada över att rätt sida vann.

Länk:
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/trender/arga-chefer-en-fara-pa-arbetsplatsen_8026302.svd

4 kommentarer:

  1. Detta är så bra! Du har gjort det igen,
    1st användbar A4a, man bockar och tackar. Fortsätt så så måste jag snart anställa dig, kosta vad det kosta vill!
    /CB

    SvaraRadera
  2. Tack för det!

    Kul att du gillar det - faktum är att bloggen idag för första gången passerat ett hundra individuella besök på en dag. Folk börjar hitta hit, kanon!

    Och du, när det gäller kostnaden för anställning - det går ju att hyra mig per timme. Du köper ju inte hela hotellet när du skall på semester, du hyr ju bara faciliteterna under den tid du behöver dem mest.

    Och mina kunder har all inclusive såklart :-)

    SvaraRadera
  3. Superbra inlägg - min tékopp på morgonen har just detta röda och fina motiv. Från och med nu kommer det också påminna mig om vikten av känslomässig stabilitet!!

    SvaraRadera
  4. Tack för de orden, Sylwia! Och så passande att motivet pryder tékoppen - té var (och är) ju en annan mycket brittisk kulturyttring!

    SvaraRadera

Fyra fakta om den svåra konsten att leda som man lär

"Och det hände vid den tiden att från statsminister Löfven utgick ett påbud att hela Sverige skulle följa FoHMs riktlinjer.   Detta var...