lördag 6 augusti 2011

You can't touch this – eller... HAMMERTIME! (när semestern tagit slut)

Hur märks det att  man gör ett bra jobb?

Sitter på kontoret och försöker få styr på vad som behöver göras nu när sommarens lata dagar är över.

Man har ju en egen tanke om vad som viktigast att göra för verksamhetens bästa. I en omvärld som rör sig allt snabbare är det en utmaning som dyker upp inte bara efter semestern, utan efter snart sagt varje måndagsmöte, eller kvartalsrapport (eller efter det senaste inspelet vid kaffeautomaten från en taggad chef).

Varför lägger sig folk i så mycket? Chefer, medarbetare, specialister, och... 
typ, marknadsavdelningen.

Slutsatsen är ofta glasklar i brist på fullständig information - själv är bäste dräng, också när det gäller prioriteringar gällande det dagliga arbetet. Rör inte mina prioriteringar! Men hur skall man göra för att prioritera på bästa sätt?

Michael Hammer, ingenjören som blev management-guru i början av nittiotalet, kan kanske ge en del vägledning. Hans idéer tillämpas garanterat av Google, Facebook, och dom andra verksamheterna som har uteslutande data-driven affärsverksamhet.

Så vad var det Hammer konstaterade? Jo, att IT-system (dvs vartenda orderboknings-, CRM- och journalföringssystem... för att inte tala om alla kund- och medarbetarmätningar) innehåller ett enastående underlag för beslutsfattande – om vi bara använder det på rätt sätt.

Chefens eller specialistens individuella förväntningar, ambitioner, och mål är förvisso trevliga att lyssna till och sköna att underhålla, men om dom inte går att relatera till våra utvärderings- och affärssystem så betyder dom föga.

Om du har en god idé, se till att resultaten från den går att mäta vid månadens slut.

Vill du skapa det bästa bemötandet för dina kunder? Se till att verksamheten får feedback om det, annars blir det din egen hemlighet.

Tror du att din modell för problemlösning är bättre än kollegans? Försäkra dig om att det syns i statistiken. Annars kommer kollegan, med bättre koll på ”performance metrics”, att göra bättre ifrån sig.

Är du en bättre chef/specialist än dina kollegor? Visa det med hårda siffror som dyker upp i affärssystemet, så lovar jag att karriären kommer att gå som på räls.

Som i alla bra koncept går det att vända på myntet. I samma ögonblick som DIN chef ber dig öka din ansträngning, kan du be om ett förtydligande – hur kommer det att märkas i affärssystemet att jag gör ett bättre jobb?

Vill du veta mer om Michael Hammer och hans idéer, se http://searchcio.techtarget.com/definition/business-process-reengineering

Och vill du bara se MC Hammers sköna video (och avundas hans enastående brallor), se:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fyra fakta om den svåra konsten att leda som man lär

"Och det hände vid den tiden att från statsminister Löfven utgick ett påbud att hela Sverige skulle följa FoHMs riktlinjer.   Detta var...