måndag 4 juni 2012

Arbetsplatsens Midnight Cowboy: om social motivation och kostnaden i att vara en outsider

Hoffman och Voight i Midnight Cowboy; omaka outsiders
som finner gemenskap i utanförskap. Finns dom i din organisation?
Det finns nästan lika många definitioner av självkänsla som det finns människor.

Mark Leary, amerikansk socialpsykolog, gjorde en dag observationen att människor med god självkänsla ofta hade en hög grad av social tillhörighet.

Och så bestämde han sig för att göra en studie på temat.

Gissa vad han kom fram till?

Jo, som motivator betraktat är behovet av social tillhörighet en kraft som är större än de flesta andra (du som läser organisationsbloggen kanske kommer ihåg Asch's experiment med studenten som bestämde sig för att överge all logik för att kunna tycka som dom andra).

Människor som saknar social tillhörighet är ledsnare än andra, och tror sig själva om mindre än de som ingår i en grupp. Att finna grupptillhörighet är alltså ett överordnat mål för människor i nästan alla sammanhang.

Leary kallade sin idé för Sociometer Theory. Han kunde till och med belägga ett glasklart samband mellan individers självkänsla och deras upplevda grupptillhörighet.

Vilket förklarar varför det är så oerhört viktigt att skapa förutsättningar för organisationstillhörighet hos nyanställda - att snabbt få känna tillhörighet, samtidigt som man får göra bra ifrån sig, är något som skapar mycket stark motivation för en nyanställd.

Men har du riktig otur så landar din nyanställde adept i en arbetsgrupp som gjort utanförskapet till sitt främsta kännetecken.

Utmanar man den gruppens gemensamma värdegrund så utmanar man deras upplevda värde som individer. Den gruppen får man dessvärre inte på banan i brådrasket, och din nyanställda adept blir lätt ett offer för seniora gruppmedlemmar som minsann konstaterar att "det provade vi redan 2003 och det fungerade inte".

Akademikernas fråga om kausalitet; vem kom först?
Det intressanta är att den socialt betingade självkänslan också är en av de starkaste motivationskrafterna kan kan hitta; människor gör nästan vad som helst för social tillhörighet.

Så vad är hönan och ägget här?

I rekryteringssammanhang blir det extra viktigt att hitta kandidater som har en god självkänsla i grunden, och som dessutom gärna vill prestera i enlighet med organisationens mål (det vill säga är ambitiösa och målmedvetna).

Dessa är mindre känsliga för den oro och vilsenhet som lätt infinner sig när man är ny på jobbet.

Så om du vill undvika en organisation full av (midnight) cowboys, bör du alltså dels se till att använda en tillförlitlig rekryteringsprocess där du identifierar stabila och drivna medarbetare, för att minimera risken att dom blir outsiders när dom väl börjar jobba.

Men minst lika viktigt är att skapa förutsättningar för social gemenskap inom ramarna för hela organisationen, så att enskilda medarbetares självkänsla inte blir beroende av att tillhöra en eller annan grupp av organisatoriska outsiders.



För en grupp av outsiders kommer att försvara sin grupptillhörighet med näbbar och klor. Det är måhända inte roligt att vara en outsider, men det är bättre än att vara ingenting alls... oavsett om du söker lyckan i New York eller bara är ny på jobbet.

Länkar:
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ensamhet-hotar-halsan-hos-aldre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fyra fakta om den svåra konsten att leda som man lär

"Och det hände vid den tiden att från statsminister Löfven utgick ett påbud att hela Sverige skulle följa FoHMs riktlinjer.   Detta var...