måndag 17 september 2012

Sju tips om social kommunikation för chefer

Om hur du rattar dina kommunikationsstrategier som om du ledde Ferrari 

(och Maserati, Fiat, samt GM)

Kanandensisk-italienske Sergio Marchionne är styrelseordförande för bland annat GM och Fiat (som också äger prestigemärkena Ferrari och Maserati) samt ordförande för European Automobile Makers Association. Dessutom sitter han i Philip Morris styrelse.
Vad är bättre än attl köra EN Ferrarri?.
Att köra hela bolaget, givetvis.

Inte precis en lättviktare i corporate management-sammanhang. Uppenbarligen behärskar han konsten att använda sig av sina befintliga kontakter och tillgångar för att utveckla nya.

2009 tog han över ordföranderollen och VD-ansvaret för General Motors i samband med att Fiat ökade sitt ägande i bolaget.  TARP  (Trouble Asset Relief Program), administrerat av amerikanska staten, hade i samband med finanskrisen lagt ut drygt 50 000 000 000 dollar till GM för att bolaget skulle undvika bankrutt.

Femtio miljarder är nånstans mellan Bulgariens och Luxenburgs BNP, ifall nån undrar.

Och om du tyckte att du fick ta över en surdeg från en företrädare när du började ditt senaste jobb fick du just lite persektiv.

Maserati: helt olik Fiat Panda.
Men samma ägare.
Men Marchionne är inte bara bra på företagande utan också på ledarskap. Hans strategier för kommunikation och nätverksanvändande är faktiskt rakt av ett skolexempel.

Om man exempelvis läser New Handbook Of Organizational Communication och kommer till kapitel tolv, Emergence of Communication Networks, så stöter man på en lista över vad individer kan göra för att få mesta möjliga ut av kommunikation och beteenden i sociala nätverk.

Marchionne uppfyller samtliga kriterier - så varför inte använda honom som förebild för dig och mig?

1) Degree - numbers of direct links with other actors.

Ju fler kontakter i nätverket desto effektivare kommunikation. En enkel regel, men fortfarande värd att framhållas. Om du tycker att du vill effektivisera ditt ledarskap, samtidigt som du undviker kontakter med andra, så bör du börja här.

2) Range - number of links to different others. 

Gör som Marchionne, se till att kontinuerligt utöka dina nätverk, i synnerhet till angränsande avdelningar, branscher eller marknader (principen fungerar oavsett om du är börs-VD eller admin/specialist i en stor organisation). Kontakter med angränsande verksamheter ger dig information och relationer som är till stor nytta i strategiska sammanhang.

3) Closeness - the extent to which an actor is close to, or can easily reach 
all the other actors in the network. 


Här finns mycket att lära av Marchionne om man är chef. Se reportaget från 60 minutes nedan - i synnerhet klippet vid om hur han stängde direktionsvåningen och flyttade ner ledningsfunktionerna till administrationsbyggnaden (vid 6.30 och framåt):

- 'The chairman's office is the top floor.'
(lägger armarna i kors och tittar på intervjuaren)
-'It's empty now'.
(ny paus)
-'We use it a a tourist trap...
*se inlägget om humor och ledarskap

Han är också känd för att han när han började på Fiat (och sedermera på GM) ha bannlyst direktionens användande av kommunikation via sekreterare. Under Marchionne kommunicerar samtliga chefer direkt med varandra.

4) Betweenness - extent to which an actor mediates, or falls between any other  two actors on the shortest path between these two actors.
Om du säljer inom alla segment
på en marknad är det lättare att ha koll. 


Som vi tidigare konstaterat har Marchionne en mängd olika uppdrag i olika sammanhang. Att se till att man är den kortaste vägen mellan två helt olika aktörer är en mycket god sak, om man vill se till att maximera sitt värde i sociala nätverk. 


5) Centrality - extent to which an actor is central to the network

Att vara både styrelseordförande och VD är ungefär så centralt som det kan bli. Du har förvisso inte så många att skylla på om du får problem... 

Fast det är nog själva poängen. Och det kräver förstås att man vet vad man gör.

6 Prestige - in assymetric functions [som chefsrollen], prestigious 
actors is the object rather than the source of relations.
Gissa vem som klarar att...

Chefer som agerar allt för prestigefullt får medarbetare som förhåller sig till dem, istället för att lita på dem. Därmed blir det mycket svårare att agera som förebild och hantera medarbetares oro när det blåser kallt och stordåd måste utföras.

I klippet ovan säger Marchionne: "There is nothing worse for a leader than to see fear in people's faces... it's been a long, rocky, road, but fear is gone" (1.30). 

Faktum är att det finns dussintals med klokheter i reportaget, men de får vi återkomma till någon annan gång. 


7) Role

...ta ett företag ur krisen?
En roll som kan behövas,
men mindre ofta.
Här blir det riktigt intressant. Författarna till boken konstaterar att man som central social aktör behöver behöver behärska en mängd olika beteenden, eller roller; bland annat central, bundsförvant, brobyggare, och gatekeeper.

Men nu är vi som sagt nere på beteendenivå, och det spåret är så omfattande att vi utforskar det vidare vid ett annat tillfälle. 

Men vi kan konstatera att den gamla sanningen fortfarande gäller; att vara lugn, omtänksam, och strukturerad är en tillgång på de flesta positioner. 

Oavsett om du skall få ditt lokala team att trivas och göra sitt bästa, eller leda ett bolag med några av världens starkaste varumärken i stallet.



Bonusklipp: Chrysler-reklamen som sändes i halvtid vid årets Superbowl, med Clint Eastwood i huvudrollen:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fyra fakta om den svåra konsten att leda som man lär

"Och det hände vid den tiden att från statsminister Löfven utgick ett påbud att hela Sverige skulle följa FoHMs riktlinjer.   Detta var...