onsdag 27 juni 2012

Därför är Apples varumärke värt mest

Eller "visa mig din smartphone, och jag skall berätta om din konsumentidentitet (och ditt köpbeteende)"
The biggest: Apple

Under våren har undertecknad tillsammans med två kurskamrater på MBA-programmet skrivit en master's thesis om hur värumärkesvärde (Brand Equity) konstitueras på den svenska smartphone-marknaden.

Vi fann att Apples varumärke rankas högst av svenska smartphoneanvändare - men inte bara det; Apples Brand Equity har en helt annan komposition än exempelvis RIM och Motorola - de två märken som rankas lägst.

Den modell för Brand Equity som vi använt bygger på David Aakers forskning, om vilken man kan läsa mer här. För att rent praktiskt ta tempen på den svenska smartphonebranschens varumärken använde vi en psykometriskt validerad enkät av forskarna Yoo och Donthu, om vilken man kan läsa mer här.

Resultaten är minst sagt spännande. Det visar sig att graden av lojalitet med varumärket Apple i sig  (och för den delen Apple-motståndare) till stor del styr uppfattningen om vilken kvalitet som varumärket förknippas med.

Nu tycker du kanske att det inte är så konstigt - och tänker att det borde gälla de flesta smartphone-varumärken.

Fast då har du fel. Apple har en särställning i undersökningen; gällande alla andra varumärken förekommer större eller mindre variation mellan uppfattningen om kvalitet och lojaliteten till varumärket i sig. Intressant nog är det endast de tre varumärken som år mest ovanliga i undersökningen - LG, RIM, och Motorola - som helt och hållet följer den akademiska modellen för Brand Equity.
Apple på hjärnan? Grattis, du är
(elle vill vara) framgångsrik
höginkomsttagare.
Vad kan man då dra för slutsatser av detta? Jo, att Apple-användare är benägna att betala mer för hotellrum än pc-användare (http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/dar-bor-mac-anvandare-dyrare_7306657.svd) är knappast förvånande.

Apples varumärke har kommit att förknippas med allmän "premiumness" och vår studie visar att varumärkeslojalitet och Brand Equity faktiskt är kunskapsmässig hårdvaluta för andra branscher än mobilbranschen.

Organisationsbloggen återkommer till resultaten från studien - exempelvis undersöker vi varför du som är Apple-hatare bidrar lika mycket till varumärkets värde som de mest lojala Apple-fansen.

Det är alltså bara att bita i det sura äpplet.

Apple är värt mest, vare sig du gillar det eller ej - men du kan definitivt försöka peta dom från förstaplatsen om du bara vet hur konsumenterna tänker.

MBA-uppsatsen kan du ladda ner från:
http://www.strategiskolan.se/MBA Thesis Lokken Nayar Runering june15 2012.pdf

Länkar:
http://www.svd.se/naringsliv/digitalt/massivt-intresse-for-ny-iphone-utan-svensk-4g_7496780.svd


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fyra fakta om den svåra konsten att leda som man lär

"Och det hände vid den tiden att från statsminister Löfven utgick ett påbud att hela Sverige skulle följa FoHMs riktlinjer.   Detta var...